Wiele osób zastanawia się, jak często powinien wypalać się filtr DPF. Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Częstotliwość wypalania zależy bowiem od wielu czynników, na przykład stylu jazdy czy stopnia zapchania filtra. To i inne czynniki sprawiają, że podanie dokładnej ilości kilometrów jest wręcz niemożliwe. Mimo to postaramy się jednak odpowiedzieć na to pytanie.
Sadza w filtrze - skąd się bierze?
Powodem pojawiania się sadzy w filtrze DPF jest niekompletne spalanie paliwa w silniku. Niekompletne spalanie spowodowane jest zaburzeniem proporcji pomiędzy ilością spalanego paliwa oraz ilością powietrza, które jest niezbędne do spalenia danej dawki paliwa. Ta właśnie ta dysproporcja jest powodem emisji sadzy. Im jest ona większa, tym więcej sadzy będzie się pojawiać i czeka nas konieczność czyszczenia filtra DPF.
Wypalanie filtra DPF - o co chodzi?
Sadza zgromadzona w filtrze może zostać spalona. By tak się jednak stało, potrzebne są wysokie temperatury sięgające nawet do 400-600 stopni. Temperaturę możemy uzyskać na trzy sposoby:
- podczas długiej jazdy autostradowej
- w wyniku wprowadzenia samochodu w trybie wypalania komputerem diagnostycznym
- uruchomienie za pomocą sterownika silnika trybu wypalania
Częstość wypalania filtra DPF
Nie można jednoznacznie określić ilości kilometrów, która potrzebna jest do wypalania filtra. Z doświadczenia możemy jednak powiedzieć, że, zakładając mieszaną jazdę, średnio filtry wypalają się po pokonaniu 600-800 km.
Należy uważnie śledzić częstotliwość wypalania filtra, ponieważ gwałtowne lub stopniowe wzrosty mogą świadczyć się o nadchodzących problemach z samochodem.